V-2/54 - kapalinou chlazený, vznětový - vidlicový - počet válců: 12 - obsah: 38 800 cm3 - hmotnost: 960 kg - průměrná spotřeba paliva: 150 l / 100 km
V-2/54 - liquid cooled, diesel - V-desing - number of cylinders: 12 - swept volume: 2368 cu in - mass: 2116 lb - average fuel consumption: 1.88 mi/Imp gal
Výkon: Power:
258 kW při 1800 ot/min
346 bhp at 1800 rpm
Převodové ústrojí: Transmission:
?
?
Výkony: Performance:
Rychlost na silnici: Road Speed:
42 km/h
26 mph
Rychlost v terénu: Cross-country Speed:
26 km/h
16 mph
Rychlost plavby: Water Speed:
11,5 km/h
7.1 mph
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road:
? km
? mi
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range:
? km
? mi
Jízdní dosah ve vodě: Cruising Range in the Water:
? km
? mi
Překonávání překážek: Obstacles Crossing:
Svah: Gradient:
30 °
67 %
Boční náklon: Side Slope:
20 °
44 %
Překročivost: Trench Crossing:
2,5 m
98 in
Výstupnost: Vertical Obstacle:
0,65 m
26 in
Přepravní kapacita: Transport Capacity:
užitečné zatížení: - voda: 10000 kg - souše: 5000 kg
osoby: 72 zranění na nosítkách: 12 automobily / obrněné transportéry: 1 děla do ráže 85 mm: 2
payload: - water: 22046 lb - dry land: 11023 lb
persons: 72 wounded on litters: 12 vehicles / armoured personnel carriers: 1 guns up to calibre 85 mm: 2
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#329732
Verze : 0
História vzniku
Začiatkom druhej polovice 50. rokov predložilo Ministerstvo obrany ZSSR požiadavky na vývoj nového plávajúceho transportéra pre ženijné vojsko. Vozidlo okrem prepravy vojakov a bojovej techniky cez vodné toky malo byť využiteľné ako pontón plávajúceho mosta i ako základňa pre špeciálnu, potápačskú a záchrannú činnosť. Vývojovými prácami bolo poverené konštrukčné byro Krjukovského vagonostrojiteľného závodu pod vedením E.E.Lenciusa. Pri vývoji boli použité základné konštrukčné skupiny a súčasti tanku T-54 a delostreleckého ťahača ATS-59.
Po štátnych skúškach v priebehu roka 1960 bolo rozhodnuté o zavedení PTS do výzbroje vtedajšiej Sovietskej armády. Sériová výroba začala v roku 1961. Koncom roka 1960 bol PTS predvedený zástupcom čs. vojenskej delegácii v Moskve. Bolo rozhodnuté o jeho zavedení do výzbroje ČSLA.Prvé vozidlá pod označením PTS-10 prevzalo ženijné vojsko v priebehu roka 1962. V roku 1965 bolo modernizované vybavenie vozidla. Jeho súčasťou bola inštalácia filtroventilačného zariadenia, ochrany pred účinkami zbraní hromadného ničenia, spojeného s naftovým teplovzdušným vykurovaním. Ďalej išlo o vybavenie pre plavbu v mori, ktoré zabezpečovalo plavbu na vlnách do sily 3 balov bez zaplavovania nákladnej korby. Novinkou bol aj komplet sanitárneho vybavenia, ktorý umožňoval umiestnenie 12 zdravotníckych nosidiel na nákladnej korbe. Z technického vybavenia pribudol reflektor a prístroj na nočné videnie vodiča. Takto modernizované vozidlá pod označením PTS-M boli na základe medzivládnej dohody od roku 1966 zavádzané i do výzbroje ČSLA. Ženijné vojsko nové označenie neprijalo a i naďalej používalo označenie PTS-10.
Organizačne tvorili PTS-10 základ vybavenia prepravno-výsadkových rôt ženijných praporov vševojskových divízií.
Zdroj: Gabčo Martin, Plávajúci transportér PTS-10, Obrana - mesačník MO SR, č. 7, júl 2010, ISSN 1336-1910
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
PTS-10 ako exponát vo Vojenskom historickom múzeu v Piešťanoch.
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#371970
Verze : 3
Reklama
Prvý obojživelný pásový trasportér PTS 10 bol dovezený zrejme až v roku 1968.
Zdroj: Dubánek Martin, Mgr. " Sovietsky pásový obojživelník K 61 v ČSĽA " atm 2009/3, str. 63
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#548321
Verze : 5
Pásový obojživelný transportér PTS-10 je určený pre prepravu delostrelectva, kolesových a pásových delostreleckých ťahačov, obrnených transportérov, automobilov a osôb pri násilnom prechode vodných prekážok.
Hlavné časti PTS-10 : - trup, - hnacie ústrojenstvo, - prevodové ústrojenstvo, - podvozok, - prepulzné zariadenie a kormidlá, - špeciálne zariadenie, elektrická výstroj a pojítka.
PTS-10 sa delí na tri priestory : - vodičský, - priestor hnacieho ústrojenstva, - ložný priestor
Preprava výzbroje a živej sily Kanóny do kalibra 85 mm – 2 ks s obsluhou, Kanóny do kalibra 122 mm a húfnice do kalibra 152 mm – 1 ks s obsluhou, Pásové a kolesové delostrelecké ťahače, automobil a OT - 1 ks s obsluhou Výsadok - 72 osôb v plnej výzbroji Ranený na nosidlách – 12 osôb
Pásy Oceľové – počet článkov 114 až 115 Šírka : 476 mm Hmotnosť jedného pásu : 1308 kg
Oporné kolesá 12 kusov s pryžovými obručami Hmotnosť jedného kolesa : 168 kg s vahadlom Počet torzných tyčí: 12
Vrtule 2, zvarované – trojlopatkové pravotočivé Priemer : 650 mm Počet otáčok : 1100 ot./min.
Kormidlá 2, s náhonom od volantu
Naviják Jednobubnový – reverzný – so šnekovým reduktorom a brzdou Dĺžka lana : 70 m Max. zaťaženie : 5000 kg
Spojenie : VKV rdst R-113 ,
Hlavné technické údaje : Motor : typ V-2/54 4 V – dieselový – s priamym vstrekovaním – kapalinou chladený Obsah valcov : 38800 cm³ Výkon : 350 k pri 1800 ot./min.
Obsah palivových nádrží : - 3 malé po 405 l ( 135 l), - 1 veľká : 300 l. Stredná spotreba paliva : 150 l / 100 km so zaťatou 5t 50 l na 1 hodinu plavby
Rozmery v mm: Dĺžka : 11426 Šírka : 3300 Výška : 2800
Transportéry zo začiatku výroby mali menšiu dĺžku o 626 mm, dĺžku nakladacej plošiny o 800 mm a obsah palivových nádrží o 135 l.
Svetlá výška : 400 Hmotnosť v kg : 17000
Rýchlosť jazdy v km/hod. : - stredná : 25 – 27 ( so zaťatou 5 t) - max. : 42 ( so zaťatou 5 t) - vo vode : 11,5 ( bez záťaže ( / 10,6 ( so zaťatou ). Prekonanie priekopy : 2500
Dojazd : Terén so zaťatou 5 t – 380 km Plavba so zaťatou 10 t – 12 Mh
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#347445
Verze : 0
Sovětský PTS-M s naloženým ZiLem-131 překonává vodní překážku, 1976. Vozidlo zřejmě pochází z výzbroje 563. samostatného ženijního praporu ze sestavy Střední skupiny vojsk.
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#472653
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#510621
Verze : 0
PTS-10, snímka motora, ktorý je "ukrytý" pod podlahou prepravného priestoru. Dni NATO Ostrava 2015.
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#539448
Verze : 1
PTS-10 s naloženým valníkovým automobilem T810-V (VPZ 026 29-27) z výzbroje Praporu zabezpečení, cvičení Plavby 2017, vodní cvičiště Myslejovice, vojenský újezd Březina, květen 2017. Cvičení Plavby 2017 se uskutečnilo ve dnech 29. května až 14. června 2017. Jedná se o celoarmádní výcvik v překonávání vodní překážky plavbou bojových vozidel. Výcvik, který probíhá jednou za dva roky, komplexně zajišťuje Velitelství výcviku – Vojenská akademie v koordinaci s vyškovským Praporem zabezpečení. V rámci cvičení probíhaly plavby bojových vozidel KBVP Pandur II CZ, BVP-2, BRDM-2rch, MT-LB (resp. bojového vozidla 9A35 kompletu 9K35M Strela-10M) a PTS-10. Dále se uskutečnil zásah záchranné a vyprošťovací služby včetně nácviku záchrany tonoucího se a vyproštění vozidel z vodní překážky či najíždění bojových vozidel na pontonový most a přeprava nákladního automobilu T810-V na plovoucím pásovém vozidle PTS-10.
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#577520
Verze : 0
Diskuse
Pokud mne paměť neklame, tak k tomuhle vozidlu by měl být i plovoucí přívěs, někde jsem o tom četl. Pravděpodobně by to mohlo odpovídat předpokladu, že na vozidle mohl/měl být přepravován dělostřelecký tahač a na přívěsu ten kanón. Akorát si nepamatuju TTD toho přívěsu, typoval bych to tak do 3-5ti tun. Může tohle někdo potvrdit?
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#60141
Verze : 0
to palič přívěs existoval a pokud vím jeden kus stojí ve Vídni v panzergarten u vojenského muzea.
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#61834
Verze : 0
Armáda NDR používala k PTS-10 aj plávajúci príves.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#150809
Verze : 0
Jestli mohu doplnit. Oranžově přestříkané zbarvení je z důsledku používání těchto vozidel pro útvary Civilní ochrany, jako samostarné složky AČR, avšak než došlo k úplnému odlišení od vozidel AČR byly útvary začleněny do složek AČR a tak část techniky zůstala v barvách oranžových (mezinárodní označení CO) a další část klasická khaki. Tyto vozidla používají záchranné prapory AČR a jejich počet je 24. Od jejich vyřazení z aktivního používání je zachránily povodně 2002.
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#166864
Verze : 0
Citace - palič :
Pokud mne paměť neklame, tak k tomuhle vozidlu by měl být i plovoucí přívěs, někde jsem o tom četl. Pravděpodobně by to mohlo odpovídat předpokladu, že na vozidle mohl/měl být přepravován dělostřelecký tahač a na přívěsu ten kanón. Akorát si nepamatuju TTD toho přívěsu, typoval bych to tak do 3-5ti tun. Může tohle někdo potvrdit?
Ten přívěs se jmenuje PKP...pricep kolesnyj plavajuščij, akorát si nejsem jist, zda se užíval i v ČSLA?
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#209914
Verze : 0
Stroj ze soukromé sbírky (jsou tam dva), Slovensko 2008 (u Galanty).
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#282008
Verze : 0
Dobry den,
chci se jen tak pro zajimavost zeptat: v mnoha priruckach je psano, ze vozidlo "zachranily" od vyrazeni z armady povodne v roce 2002.
Mne by za A- zajimalo, zda v souvislosti s prezbrojovanim transportery stale pouzivaji motor z tanku T-55, nebo se uvazovalo o necem jinem? Otazka samozrejme pokracuje uvahou, zda se to pro par nebo par desitek kusu vubec vyplati. Vychazim z toho, ze krom par vyprostovacich tanku uz asi moc techniky s motorem z T-55 neni. No a za B-by mne zajimalo celkove hodnoceni tohoto prepravniku vubec. Je o tom nekde nejaka uvaha ci pojednani?
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#347138
Verze : 0
Ono ani tak nejde o to kolik techniky je s motorem z T-55, ale kolik je ve skladech náhradních dílů. Ostatně i T-72 ma motor vyvinutý ze starého V-2, z nějž pochází i ten z T-55 takže by asi šla náhrada celkem snadno. Ostatně podle tabulky nahoře to v žádném případě NENÍ motor z T-55, jde zřejmě o úpravu motoru V-2 výkon je snížen (T-55 měl pokud se pamatuju podstatně větší) na nějakých 350koní což je míň než u T-34. Zřejmě to je vedeno snahou ušetřit palivo a prodloužit životnost motoru.
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#347207
Verze : 0
Ramcove jsem si neco takoveho myslel, jen jsem si nebyl jist, jak jsou ty motory mezi sebou zamenitelne. Myslel jsem si totiz, ze "rodina" motoru z T-55 je konstrukcne jina nez pozdejsi "rodina" T-72. A ono je to neco jako vyvoj motoru od Spartaku po Favorita. Stejny zaklad, ale doba prinasi novoty a zmeny. Dekuji za odpoved, v pripade, ze by se naslo zhodnoceni uzitne hodnoty tohoto stroje at uz osobne ci vzpominkove, budu rad asi nejen ja.
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#347253
Verze : 0
Tankový motor V-2 byl montován od počátku do T-34 (a části BT-7) z něj vychází celá řada motorů, které jsou od něj odvozeny. Není to od Spartaku do Favorita, Spartak měl zcela jiný motor než favorit , zde by to bylo od škody 1000MB do favorita. Ten motor se objevil v T-44, T-54/55 a i v T-72. podle toho kde byl montován se různě lišil, ale jde o vývoj jednoho motoru, měnilo se třeba chlazení, ale i další věci, motor postupně měl zvýšený výkon (ale poháněné stroje zase větší váhu) a Z motorů byly pokud vím odvozovány i verze pro další vozidla. To je zřejmě případ i motoru V-2/54 v PS-10.
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#347459
Verze : 0
Na vojně jsem byl v letech 2002/2003 a na PTS10 jsem byl vyškolen a něco jsem se snim najezdil, odservisoval a odplaval
1) Motor - tenhle dvanáctiválec skutečně pochází konstrukčně z T34, ostatně stejně jako spousta jiných věcí (řízení, PSU brzdy, přístroje...atd.) Hlavní rozdíl ovšem je v tom, že motor v PTS je na rozdíl od tanku uložen podélně převodovka za kabinou a hnací kola jsou v předu. jinak některé díly z T55 lze používat. Když byla moje "Božka" v Praze Karlíně utopena, tak ji po opadnutí vody odešel startér a jako náhradu dostala právě z T55. Bohužel se to muselo dobastlit na podél-motor a tak to nic moc nestartovalo. Navíc mi poslali chytře vzduchovou láhev na startování vzduchem k revizi.... No, ale startovací káble od Tatry a zapálenej Nejreport do sání, jí vždy umoudřil a holka nakonec chytla
2) Zkušenosti - Na řízení strašná dřina ! Všechno mechanicky ovládané, jak rajčáky, tak převodovka. Kolik síly měl strojník, tak PTS zatáčelo. No a řazení ? Chtělo to získat grif a techniku a pak to docela šlo. Na spojce se nesmělo stát dýl jak 10 vteřin, jinak by shořela. Pamatuju, jak řidiči T72 nadávali jak hrozné je řazení v T55 a já po tom co jsem se s T55 projel, tak jsem jen musel konstatovat, že jsou to rozmazlenci ze školky, protože řazení v T55 bylo oproti PTS naprosto luxusní !
Ovšem na vodě to bylo jiné kafe, vše chodilo jak po másle a PTS byl díky svým propulzním motorum perfektně ovladatelný. Kormidla sloužila jen k pomálé a pozvolné změně směru. Když to člověk chtěl otočit na fleku, tak se hodila jedna vrtule vpřed a druhá vzad a už se točilo na fleku.
Jinak nevýhoda jsou obrovské rozměry PTS, téměř 12 metrů na délku bylo sakra znát při přejezdu ostrých kopečků a při nájezdu na podvalník - to pak člověk dobu čuměl do nebe, doufaje, že jede správným směrem. O couvání a manévrování v úzkých prostorách rači nemluvit..
Ovšem jedno se musí nechat - při povodních PTS pomáhalo a fungovalo a to je rozhodující ! Ostatní je o lidech
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#402452
Verze : 0
Ahoj prosimte je mozne nekde sehnat technickou prirucku k motoru z pts 10 ??? kamarad hoo restauruje a potrebuje opravit motor. dekuji za odpoved.
Oliver02
URL : https://www.valka.cz/SOV-PTS-PTS-M-t13003#414150
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.